Anorexia

jag har tittat på programmet "sjukhuset" ikväll. har aldrig gjort det innan, men det finns en tjej som har anorexia där. hon väger inte mer än 26 kilo och vill verkligen inte väga mer. hon ser så sjuk ut och hon kan knappt prata. så var det i alla fall i förrförra programmet? nu verkar hon må bättre eftersom hon har blivigt omhändetagen av läkare eftersom hon riskerade att dö pga. sin anorexia.

hon säger att hon inte vill väga mer än 26 kilo och jag tycker det låter så hemskt. hon förstår nog egentligen att det är livshotande men hon vill inte förstå. jag vet inte hur hon funkar, men så tror jag att det är.

hur kan man tycka att det är snyggt att se ut som ett skelett? hur kan man vilja se ut som det? hur kan man friviligt svälta sig själv?! hur kan man tro att det inte skadar kroppen att göra så? fast det kanske handlar om att man helt enkelt inte vill förstå. man är så inriktad på att vara smal så man glömmer eller förtränger hur farligt det är.

det är så mycket unga tjejer som har någon form av ätstörningar och det är skrämmande att det är så himla många som har eller har haft det. man måste inte gå ner till 26 kilo för att det ska vara en ätstörning, det räcker med att man tänker för mycket på vad man äter och att det blir något slags tvång.

 

är det så här man ska se ut?
bilderna är kanske redigerade, men änga-louise, hon på tv, var inte långt ifrån så här smal kropp. jag tycker det ser riktigt otäckt ut.

Kommentarer
Postat av: pauline

sv: men gu, mysmys:) vad blev det för gott?



bra skrivet! det är så hemskt

2008-10-14 @ 21:17:00
URL: http://norrlandsjantan.blogg.se/
Postat av: Caroline

Svar: Haha ja! Undrar var hon har tänkt med! :P



Anorexia är så hemskt, jag kan inte titta på sådana bilder.

2008-10-14 @ 21:21:46
URL: http://carolinesandqvist.blogg.se/
Postat av: Jennifer

coolt, vi har samm efternamn ;)

Men jag tycker det är så bra att så många bloggerskor skriver om anorexia. Det borde jag också. Våra ideal idag är så sjukt fel. En normal tjej ska inte se ut så där som på bilderna. Och det är skrämmande för jag har flera komipsar som är smala och dom säger hela tiden att dom vill bli smalare och att dom känner sig tjocka. Vi blöoggerskor måste sprida vidare det här om anorexia så att världen äntligen kan vakna upp och se att vi inte har hälsosamma ideal idag.

2008-10-15 @ 07:37:00
URL: http://niilson.blogg.se/
Postat av: Ida

Tack så mycket :) tycker om din blogg med :D

2008-10-15 @ 18:03:34
URL: http://thatsmylife.webblogg.se/
Postat av: J

det är hemskt med anorexia :(

Lider med dom faktiskt.

2008-10-15 @ 19:44:52
URL: http://johannaostman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0