Då hade jag varit död

"1979 fanns det ingen barncancer. Ordet var för starkt för att uttala och några behandlingar av barn med tumör och blodsjukdom var det knappt tal om. ”Dom dör ju i alla fall”, som en person i dåvarande sjukhusledningen för Karolinska i Solna, uttryckte det.

Så var det visserligen också. Bara en av fyra överlevde då – för trettio år sedan. I dag är det precis tvärtom. Tre av fyra överlever."

Det handlar om 30 år.. För 30 ynka år sedan hade det varit kört för mig, jag hade dött i cancer bara 16 år gammal. Jag är så otroligt glad över att forskningen har gått framåt så mycket som den har gjort, och jag är så tacksam till dom som skänker pengar för att rädda cancersjuka barns liv, till dom som hjälpte till att rädda mitt liv. Forskningen kommer rädda fler liv och gå framåt ännu mer. Tillslut så hoppas jag att fyra av fyra barn ska överleva den hemska sjukdomen.

(För att läsa hela artiklen, gå in på barncancerfondens hemsida.)



Mormor och jag under min tredje behandling :) En av dom personerna som ställt upp något otroligt för både mig, mamma och Marcus.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0